URME DE SUFLET ÎN TRUP
Amprenta corporală a emoţiilor
La începutul secolului
trecut, un accent mare era pus pe coeficientul/nivelul de inteligenţă academică
IQ.
Pe parcursul primnelor decenii ale secolului trecut au fost elaborate mai multe
teste de inteligenţă, vizând capacităţile vizuale, spaţiale sau de limbaj, rezolvarea
de probleme logice sau utilizarea raţionamentelor abstracte. În paralel cu
aceste preocupări, discuţii ample s-au purtat cu privire la înţelesul precis
care ar trebui să fie asociat conceptului de „inteligenţă”.
În a doua jumătate a
secolului trecut emoţiile au intrat mai mult în vizorul psihologiei, prin
intermediul câtorva autori care au propus conceptul de inteligenţă emoţională. Începând
cu anii ¢80 sunt propuse scale de măsurare pentru Inteligenţa Emoţională şi câteva modele privind conţinutul şi particularităţile
IE.
În fine, în ultimul
deceniu din secolul trecut reputatul neuropsiholog american de origine
portugheză Antonio Damasio a investigat baza neuronală ale emoţiilor şi sentimentelor,
argumentând că sentimentele nu sunt doar fundamentul sensibilităţii ci şi
faptul că ele pot fi considerate a fi parte a proceselor cognitive, întrucât
influenţează semnificativ judecăţile noastre.
Ceea ce vreau să spun
este că după numeroase ezitări, emoţiile au intrat, în sfârşit, în lista temelor de
cercetare din psihologie. Ideea aceasta este exprimată în multe locuri. De
exemplu, în singura lui carte publicată la noi, Creierul
şi Inteligenţa Emoţională, neuropsihologul Richard Davidson relatează cât de dificil
i-a fost în anii ¢90 să exploreze emoţiile din perspectivă neurofiziologică
în contextul academic american. Desigur, acestor strădanii li s-au adăugat şi rezultatele
neuropsihoimunologiei, psihosomaticii dar şi cele din medicina comportamentală, toate
aratând, pe diverse căi, că emoţiile sunt decisive în viaţa noastră şi că sentimentele
de durată influenţează judecăţile noastre, capacităţile empatice şi, în cele din urmă, starea
de sănătate şi calitatea vieţii.
Zilele acestea
explorarea ştiinţifică a emoţiilor mai face un pas important. În urmă cu 2 zile
au fost date publicităţii rezultate ce arată o amprentă corporală a principalelor
emoţii pe care le trăim în mod obişnuit. Cercetatorii arată, într-un mod mai
precis, de data aceasta, un corespondent imagistic pentru felul cum este
resimţită, în trup, fiecare emoţie în parte. Mai mult, tehnologia de înaltă
rezoluţie a permis cercetătorilor să realizeze adevărate hărți corporale ale emoţiilor,
topografii cromatice care corespund stărilor emoţionale.
Spuneam că, în
trecut, prin contribuţia lui Antonio Damasio şi a altor specialişti, psihologia
a afirmat că emoţiile afectează judecăţile şi că, prin aceasta se dovedea că emoţiile
şi sentimentele au un caracter cognitiv.
Rezultatele publicate acum arată că
emoțiile nu afectează doar starea mentală, starea interioară a persoanei, ci şi
dispoziţia ei corporală, şi fiziologia ei. Se ştia că anumite emoţii ne pregătesc să reacționăm rapid la pericolele sau la oportunitățile cotidiene, iar altele
ne cresc disponibilitatea pentru interacţiunile sociale. Acest nou rezultat evidenţiază
că atât emoțiile cât și senzațiile corporale corespunzătoare au o bază
biologică.
În fine, psihologii
afirmă că avem de-a face cu un circuit care ar putea antrena efecte tot mai
pregnante în dispoziţia generală a fiecărei persoane. Aceasta pentru că, de
multe ori, „conștientizarea modificărilor corporale corespunzătoare poate
declanșa ulterior senzații emoționale conștiente, cum ar fi sentimentul de
fericire”, aşa cum afirmă profesor Lauri Nummenmaa de la Universitatea Aalto. Constatările
acestea au implicatii majore pentru intelegerea emoțiilor și bazelor lor
corporale. Pe de altă parte, rezultatele ajută al înțelegerea diferitelor
tulburări emoționale, furnizând instrumente noi pentru diagnosticul lor."
(Cercetarea a fost
efectuată pe 700 de persoane din Finlanda, Suedia și Taiwan. Cercetătorii au
indus diferite stări emoționale persoanelor participante la experiment.
Ulterior, participanții au putut indica regiunile corporale în care ei au
resimţit modificări ale activităţii sau stării propriuzise - o anumită creștere sau scădere – pe parcursul
emoţiilor respective. Studiul a fost finantat de catre Consiliul European
pentru Cercetare (ERC), Academia de Finlanda și Universitatea Aalto (proiect
aivoAALTO), iar rezultatele au fost publicate în 31 decembrie 2013 în Proceedings of The National Academy of
Sciences (cf. L. Nummenmaa, E. Glerean, R.
Hari, J. K. Hietanen, Bodily
maps of emotions, în Proceedings
of the National Academy of Sciences, 2013, http://www.pnas.org/content/early/2013/12/26/1321664111.full.pdf+html)
Comentariu
În fotografie se
poate vedea cum emoţii precum Fericirea şi Iubirea au amprente corporale intense,
care angajează şi capul (în speţă cortexul), dar şi o parte din zona mediană a corpului (unde resmţim
de regulă emoţiile intense, bucuria, iubirea şi celelalte), dar şi membrele
inferioare şi superioare, pentru că ambele emoţii dau un tonus general foarte
bun. De aici şi situaţia resimţită adesea, că atunci când iubim sau suntem
fericiţi, suntem de totodată dispuşi să ne implicăm activ sau să răspundem prompt
rugăminţilor adresate nouă.
De asemenea, zonele corporale
active în starea de Uimire (Suprindere) confirmă ceea ce era îndeobşte cunoscut,
că uimirea este, prin excelenţă, şi emoţie şi cogniţie. Se poate observa cum si capul
şi zona toracică, corepunzătoare creierului şi inimii, sunt intens active.
La polul opus, Depresia
scoate din uz cea mai mare parte din corp. Şi în realitate, în depresie,
tonusul muscular e scăzut, empatia de asemenea e scăzută, iar sarcinile cognitive
sunt cu greu duse la îndeplinire. Pe de altă parte, Tristeţea pare a fi o
Depresie cu un pic mai multă activitate cognitivă şi emoţii. Dispreţul (Contempt)
şi Invidia (Envy) sunt resimţite mai mult la nivelul capului, în timp ce Anxietatea
şi mai ales Dezgustul antrenează senzaţii şi în zona mediană, la nivelul
intestinelor. În fine, spre deosebire de Furie, Frica şi Ruşinea sunt resimţite
şi în stomac.
Ce faci te face
Aşadar, suntem în
plină antropologie spirituală, întrucât, cum se afirmă în Tradiţia Patristică, tot
ceea ce se întâmplă în suflet se imprimă în trup.
O stare emoţională pe
care o trăim în mod repetat îşi adânceşte amprenta şi în corp, activând un
anumit tip de funcţionalitate a trupului, amplificând unele zone şi diminuând activitatea sau starea altora.
În ultimii ani, neuroştiinţele au arătat că stările emoţionale dar şi modul în care ne obişnuim
să gândim se întimpăresc în noi şi determină oraginzări cerebrale specifice.
Acum, prin rezultate de acest fel, vedem că obişnuinţele noastre cognitive sau emoţionale, felul în care trăim şi gândim ne activează în mod specific trupul. Pe căile bătătorite de repetiţiile fără număr ale vieţii, vom putea fi obişnuiţi să
trăim firesc, trupeşte chiar, invidia sau iubirea pentru semenii noştri. Printr-o
obişnuinţă nesupravegheată, printr-o viaţă lăsată la mâna circumstanţelor zilei,
printr-un caracter ţesut din reacţii de moment, riscăm să ajungem, fără să ştim,
în situaţia de a ne simţi înstrăinaţi trupeşte de fericire, îndepărtaţi chiar şi în fizicul nostru de
disponibilitatea de a iubi. Riscăm, aşadar, să ajungem în situaţia de a trăi în trup, ca pe o realitate încarnată, neputinţa de a îmbrăţişa oamenii şi de a le sluji lor cu compasiune,
întrucât în noi, în mecanismele cerebrale şi în trup vor fi deja cuibărite mândria,
dispreţul, furia sau anxietatea, ca dipoziţii de primă instanţă, greu de
evacuat.
Ajungem, prin aceste
constatări, la înţelepciunea cuprinsă în marile cărţi ale pustinicilor, care ne
avertizează să fim atenţi la fiecare emoţie care ocupă încăperile adâncului
nostru, să veghem la fiecare gând care ne mişcă mintea. Dacă aceste gânduri şi emoţii pe
care le hrănim în interioritatea noastră, sunt lipite de înţelesurile divine,
dacă ele sunt luminate de virtuţi, vom obişnui mintea şi trupul cu trăirile
înalte ale vieţii spirituale.
În felul acesta, se
întrevede mai uşor de ce în monahismul creştin simţurile şi mintea, inima şi
trupul trebuie să îl caute şi să se umple cu Hristos - Raţiunea Supremă. Pentru
că El S-a întrupat în Creaţie, fiind prezent în logosul lucrurilor care hrănesc
vederea şi simţurile omeneşti, El S-a întrupat în cuvintele Scripturii care
hrănesc raţiunea şi mintea cu înţelesuri inteligibile despre El, şi, în fine, El
S-a Întrupat ca Om, Făcându-Se văzut, auzit şi posibil de atins, hrănind însăşi trupurile noastre prin Sfânta Taină a
Euharistiei: ca toate puterile omeneşti (simţurile trupului, cugetul, mintea şi inima) să resimtă unirea cu El, ca să trăim deplin comuniune cu El, ca o realitate
existenţială ce nu lasă nimic din cele omeneşti înafara vieţii înnoite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu